کاردانو چیست؟ همه چیز درباره Cardano و رمزارز ADA


کاردانو چیست؟ همه چیز درباره Cardano و رمزارز ADA

کاردانو چیست؟



کاردانو شبکه ای بربستر فناوری بلاک چین نسل سوم است و به همین دلیل سرعت بیشتر و کارمزد کمتری نسبت به نسل دوم (اتریوم) دارد.

کاردانو سیستمی غیرمتمرکز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که توسط توکن ADA تامین می شود. ADA در واقع ارز دیجیتالی است که روی پلتفرم کاردانو مورد استفاده قرار می گیرد.



تاریخچه کاردانو

پروژه Cardano در سال ۲۰۱۵ توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از بنیان‌گذاران اتریوم آغاز به کار کرده است اما ۲ سال طول کشید که عرضه شود.هاسکینسون که خود ریاضی‌دان بود، روش‌های علمی بیشتری برای ساخت بلاک چین ارائه داد. او با جرمی وود (Jeremy Wood) که همکار سابق وی در پروژه اتریوم بود ارتباط داشت.



وود نیز به دنبال ساخت یک بلاک چین بدون نقص بود و به قراردادهای هوشمند بسیار علاقه داشت. انها به مدت دو سال به‌منظور یافتن راه حل‌هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کوین، تحقیق و بررسی کردند. همکاری هاسکینسون و وود به ساخت و توسعه کاردانو منجر شد. کاردانو توانست با ایجاد فرایندهای جدید در تاًیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، مسائل مقیاس‌پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را حل کند.



در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ شبکه اصلی راه‌اندازی و کمی بعد ارز دیجیتال (ADA) به فهرست بیترکس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آن زمان، اضافه شد.



پیشرفت های کاردانو


ویژگیهای برجسته‌ی کاردانو

ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین از روش ماینینگ یا همان اثبات کار (Proof Of Work) برای حفظ امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند،اما کاردانو از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) بهره می‌برد.



در الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) فرد برای مشارکت در کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، باید مقداری از ارز دیجیتال شبکه (مثلاً ADA) را بخرد و در یک کیف پول به شبکه اختصاص دهد. با این کار در تأیید تراکنش‌ها شرکت کرده و واحدهای جدید ارز دیجیتال دریافت می‌کند. کارمزد تراکنش‌های شبکه نیزبرای این افراد خواهد بود.



در نتیجه برای مشارکت در شبکه نیاز به خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمت نیست.در واقع در اثبات سهام، فرد مشارکت‌کننده با اختصاص دادن دارایی خود تضمین می‌کند که یک عامل مخرب برای شبکه نیست.



پس اگر کسی بخواهد به شبکه حمله کند، باید بیش از ۵۱ درصد از تمام واحدهای ارز دیجیتال  (مثل ADA) را بخرد و به شبکه اختصاص دهد. خرید ۵۱ درصد از کل واحدهای یک ارز دیجیتال بسیار مشکل است که با توجه به اصل عرضه و تقاضا در بازار تقریباً امکان‌پذیر نبوده و امنیت شبکه از بین خواهد رفت، قیمت ارز به شدت کاهش پیدا می‌کند و حمله‌کننده خودش ضرر سنگینی را متحمل می‌شود.



این پروژی به دنبال رفع مشکلات نسل های قبلی خود بود مشکلاتی چون:مقیاس‌پذیری ,عملکرد بین سیستمی (Interoperatability)و پایداری.




ویژگیهای  کاردانو


مقیاس پذیری

فرآیند اثبات دارایی اوروبوروس(Ouroboros)

ساختاردو هسته‎‌ای

پهنای باند

ذخیره‌سازی

عملکرد بین سیستمی

 توسعه مداوم(پایداری)


نتیجه گیری


در پایان باید اشاره کرده که این پروژه بسیارنو ظهور و در حال توسعه است و تحلیلگران بازار, اینده رو به رشد و تکامل یافته ای برای پروژه پیش بینی می‌کنند. در حال حاضر جایگاه ADA در مارکت کپ بسیار بالا (رتبه سوم) است و این نشانگر قابلیت های این پروژه است.


جهت مطالعه بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

https://zaya.io/lib4t









https://zaya.io/lib4t

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اطلاعیه مهم کوینکس (Coinex)؛ تغییر آدرس واریز کیف پول کوینکس

مزایا و معایب رپد توکن :

کوین مارکت کپ و داده های متاورسی